-

Sunday, September 2, 2012

Fotolista dag 1 - Fototips

Jag är ingen expert på att fota, men ett par tips kan jag nog komma på.

1. Fota alltid på "M" (Manuellt), alltså inte på Auto. Jag lovar att bilderna blir såå mycket bättre, även om det tar ett tag att lära sig att ställa in slutartid och allt sånt. Men det är värt det.

2. Det finaste ljuset ute är oftast när det är molnigt, och helst tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Självklart kan man få fina bilder i solljus med, men det kan bli många fula skuggor i tex. ansikten om man tar porträtt bilder, speciellt om man inte har en reflexskärm. Det är lätt att en del av bilden blir antingen överexponerad eller underexponerad också.  
Första bilden är tagen i skugga med lite svagt solljus i bakgrunden. Andra bilden är tagen på morgonen innan solen gått upp.



3. Ta med kameran precis överallt, även om du inte inte tror att det kommer finnas något att fota. Man vet aldrig.
4. Tänk på att ett motiv som kanske inte är så himmla intressant kan bli mycket finare om du fotar det från en annorlunda vinkel! Sitt ner, kryp omkring, testa dig fram. Gå in under en gran och fota från det perspektivet. Bara prova en massa knäppa saker, tillslut får man en riktigt fin bild. 
Och gå in under en gran var precis vad jag gjorde när jag tog denna bilden.

5. Jämför aldrig dina bilder med andras, det blir bara jobbigt. Ta bilder som du själv tycker är fina, fota sånt du själv tycker är kul, det är viktigast.
6. Bli inspirerad. Jag följer nog ca. 30-40 fotobloggar, som alla är helt underbara. Därifrån får jag mest inspiration.
7. Bokeh kan bli väldigt fint i bilder, detta får till om man fotar tex. i en skog och solen skiner igenom träden, ljusslingor, dagg/regn (helst i motljus) osv. Lågt F-stop ger bäst bokeh. Tycker att det är extra fint i bakgrunden på porträtt bilder.
Bokskogsbokeh.

8. Ha många spontan fotograferingar, men även planerade. Gå ut i skogen och ta med lite fina saker, gammla klockor, ramar, jordglob, teservis, vad ni nu tror kan bli fint på bild! 
Gammal klocka som jag fotade i ljungen.

No comments:

Post a Comment